jueves, 12 de julio de 2007

80 quilòmetres per hora

La conselleria de Medi Ambient i Habitatge s'ha tret de la màniga un nou decret que obligarà als conductors que accedeixin a la ciutat de Barcelona o que circulin per les vies de l'entorn metropolità a reduir la velocitat fins als 80 quilòmetres per hora. Una mesura que busca un impacte mediàtic i obtenir la complicitat dels catalans i que s'ha trobat amb una forta oposició que no entén de partidismes polítics. Estic segur que fins i tot en discrepen alguns 'ecoloxistes de debò' que, a falta de recursos en transports públics, veuen com han d'agafar el cotxe privat per fer les seves tasques diàries. No tinc 'cap dubte' que, per predicar amb l'exemple, els cotxes oficials aniran tots a 80 quilòmetres per hora. N'heu trobat mai algun per l'autopista? T'hi has de fixar molt perquè és difícil quedar-se amb la instantània d'un cotxe que va a 190 quilòmetres per hora...

L'objectiu és reduir la contaminació, no augmentar la seguretat viària. Si quantifiquéssim la contaminació que emeten els cotxes que entren a la capital i les que provoquen les centrals tèrmiques, factories i petroquímiques tarragonines, les mesures que prendrien els polítics serien unes altres. 'Qualsevol' truca al senyor Seat o al senyor Nissan i l'obliga a limitar la velocitat dels vehicles que fabrica per reduir la contaminació. L'amenaça de la deslocalització seria massa gran i no estem per més ensurts d'aquest tipus.

I com sempre, els culpables de tot i els qui ens hem d'adaptar, millor dit resignar, som els ciutadans que vivim en una societat tan lliure que cada dia ens diuen més què hem de 'no fer'. No et passis de 80 km/h, recicla, separa els residus orgànics dels que no ho són, no fumis en un bar de 98,65% metres quadrats, no posis l'aire acondicionat per sota els 25 graus, no facis servir el transport privat, no surtis de casa a tal hora o tal altra per evitar cues, no compris un pis amb els teus estalvis i el tinguis uns mesos buits perquè te l'expropiarem, i així un llarg etcètera.

Amb la nova mesura, millorarà la xarxa de transport públic (trens i autobusos urbans i interurbans)? Es reduiran el preu dels peatges? Trauran punts als conductors i els sancionaran econòmicament per anar a 97 quilòmetres per hora per un tram que avui estaria permès però que a la tardor que ve no? És potser una mesura per recaptar més diners a través de les multes? Les respostes: No, per descomptat que no, sens dubte, segur, respectivament.

M'agradarà saber com es pot anar a 80 quilòmetres per hora sense contaminar. Amb tercera amb el motor revolucionat o amb quarta i molt baix de revolucions? Si es fan cues i milers de cotxes han de fer el trajecte amb para-i-arrenca, de primera a punt mort i de punt mort a primera, no contamina?? Algú m'ho pot respondre amb dades a la mà?

1 comentario:

Anónimo dijo...

Tens tooota la raó. Per què no es posen amb els que contaminen de debò? A mi aquesta nova llei me la... perquè no tinc cotxe, però penso això: que es posin amb els monstres de la contaminació i faran tal reducció que tots farem una gran ovació. Prohibiran també que fem pets si no és a prop d'un aspirador de gasos que els transformin en Ambipur? On anirem a parar...